Olen sopinut Belite Avionics inc kanssa Suomen edustuksesta. Heillä on peruspalikat toimivaan kohtauskulmamittaukseen.

Anturi

Anturi on tuuliviirityyppinen ja se asennetaan sopivaan paikkaan.

Mittari

Ohjaamoon tulee sitten mittari, joka näyttää kohtauskulman LED valoilla. Valot muuttuvat vihreästä punaiseen kohtauskulma muuttuessa suuremmaksi. Tämä muutos punaiseen on se mikä tarkoittaa sakkausvaroitusta. Halutessa mittariin voidaan lisätä myös ulkoisen piirin kytkin, jolloin mittarin kylkiäiseksi voidaan laittaa summeri/toinen valomerkki.

Asentaminen

Asentamisen helpottamiseksi meillä on konekohtaiset asennuspalikat. Toistaiseksi valmiin Ikarus C42 ultrakeveään lentokoneeseen. Asennus ei edellytä mitään reikiä mihinkään kohdassa lentokonetta. Streevan pystytukeen tuleva anturi pysyy paikoillaan muovisen pidikkeen avulla, joka kiristetään tuen ympärille. Sieltä vedetään johto ohjaamoon, johto sidotaan nippusitein. Ohjaamoon, yksinkertaisimmillaan asennetaan pystyputkeen muovinen pidike, johon mittari asennetaan. Sähköt kytketään (tämä on vaikein osa koko asennuksesta). Asennuksen jälkeen suoritetaan lentäen kalibrointi, jossa mittarille kerrotaan mikä on matkalentoasento ja mikä on haluttu sakkausvaroituksen aloituskohta (eli missä mittari muuttuu punaiseksi).

Asennukseen ilman sähköjen kytkentää menee noin puoli tuntia.