Ikarus C42 koneen siiven päällystys on alunperin toteutettu Tedlar kalvolla. Sillä on rajallinen käyttöikä, se väsyy ja pitää vaihtaa kun se on väsynyt (tai jakso täyttyy) ja sen muoto on rakenteellisesti rajoitettu.
Tällä muutossarjalla siiven päällystys toteutetaan lentokonemateriaaleilla. Alkuperäiseen kantavaan rakenteeseen ei kajota, Kyse ei siis ole rakenteen muutoksesta. Vaan siipeen tehdään muotokaaret, joilla siiven aerodynaamisen profiilin hallinta on parempi. Ja pinta tehdään lentokonepäällystysmateriaalein. Jolloin myös siiven väri voi olla jotain muuta. Myöskin päällystys on helpohkosti korjattavissa pienten ja suurempikien kolhujen jälkeen.
Ensimmmäisellä protolla (kuvat) on lennetty elokuusta 2017 alkaen. Toinen proto (U398) aloitti heinäkuussa 2018. Ohjausominaisuuksissa on suurin ero alkuperäiseen nähden. Ohjaus ei "vetele", vaan kone ui ilman toimenpiteitä siinä asennossa jossa ohjaimista irrottaa. Ohjaus on jämäkämpi ja tarkempi. Kohoamisnopeus on kasvanut ja sakkausnopeus on laskenut. Laskussa kone ei lopeta lentämistä pinnan lähellä vaan on haluttomampi istumaan kiitorataan. Matkalentonopeuteen moottorin kunto ja potkuri (ja varsinkin sen säädöt) vaikuttaa enemmän, sen suhteen varmaa tietoa ei ole, tässä kuitenkin OHU387 matkalentoarvot. Sekä nousunopeudet.
Muutoksessa on huomioitu mahdollinen massankorotus, joten tämä ei tule sen esteeksi. Suomessa olevat Ikarus C42 koneet ovat rakenteellisesti OK MTOW 520 kg asti. Siipimuutos on suunniteltu 600 kg massaan asti, johon tarvitaan lisäksi koneen rakenteen muutoksia. Nämä rakennemuutokset eivät sisällyt tähän muutostyöhön.
Tekemällä muutoksen itse säästät tuhansia euroja tehtaan varaosaan nähden.
Muutossuunnitelman hinta on 300 euroa.
Materiaalipaketti materiaaleista, jotka tarvitaan muutokseen sisältäen kaikki tarvikkeet maksaa noin 1800 - 2000 euroa. (riippuen mistä hankit)
Tarvittaessa voimme hoitaa tarvikkeiden hankinnan.
Muutossuunnitelmiin kuuluvat:
Koneet, joihin muutos on tehty:
OH-U387, OH-U398