Mitä muita suomalaisia koneita on olemassa?
Tähän olen koonnut eri lähteistä saatujen tietojen perusteella Suomessa suunniteltuja ja lentäneet koneet. Listaan ei ole otettu suunnitelmia, jotka eivät ole lentäneet. Myöskin tyypin variaatiot on listattu samalle riville (minun tulkitsemana). Luettelo on ensilennon päiväyksen mukaisessa järjestyksessä.
IVL tai I.V.L. on Ilmailuvoimien Lentokonetehdas. VL on "Valtion Lentokonetehdas".
Ensilennon päiväys | Tyyppi | Valmistusmäärä | lisätietoja | suunnittelija(t) |
1915 | Wrede | 1 | Yksipaikkainen lentokone. Juttu linkki | Kasper Fabian Wrede |
16.4.1924 | I.V.L. C.24 | 1 | Puurakenteinen ylätaso. Yksipaikkainen. Se oli suunniteltu hävittäjälentokoneeksi. Kuvalinkki | Kurt Berger |
17.04.1924 | Adaridi AD3 | 1 | Yksipaikkainen lentokone, 12 hp moottori. Kuva linkki | Boris Adaridin |
11.07.1925 | I.V.L. C.VI.25 | 1 | kuva. Wiki | |
10.04.1925 | Karhu 2 | Puurakenteinen kaksipaikkainen lentokone. 32 hp British Anzani moottori. | ||
1926 | Lindström L.1 Pixie | 1? | yksitaso, 20 hp Harley | Johan Lindström |
17.03.1927 | I.V.L. D.26 Haukka I | 1 | Hävittäjä. 450 hp Gnome & Rhone Jupiter IV tähtimoottori. Kuva linkki | Kurt Berger |
20.03.1927 | IVL K.1 Kurki | 1 | Sotilaskoulukone. 120 hp Siemens Halske Sh12 moottori. Kuva linkki | Asser Järvinen |
26.04.1927 | Karhu 1 | 1? | Yksipaikkainen, Harleyd-Davidson HD24FE moottori, vanerirakenteinen, Tietoja | veljekset Karhumäki |
1927 | Blomqvist+Nyberg | 1? | ||
01.03.1928 | VL D.27 Haukka II | 2 | ||
19.03.1928 | Sääski I | 1 | Sääski II:en prototyyppi | Kurt Berger ja Asser Järvinen |
13.04.1928 | Karhu 3 | |||
20.12.1928 | Kulhia Mk.1A | 1? | Mikko Kulhia | |
22.02.1929 | VL Sääski II & IIA | 32 | Puurakenteinen koulukone. Ensimmäinen suomalainen sarjavalmistettu lentokone. Kuva linkki | Kurt Berger ja Asser Järvinen |
11.7.1929 | Tiira | 2 | Kone oli ensimmäinen harrasterakenteinen Suomen ilma-alusrekisteriin hyväksytty lentokone (nro 13). Kuva linkki | Atle Blomqvist |
20.02.1930 | Kulhia Mk.1B | 1? | Mikko Kulhia | |
30.09.1930 | VL E.30 Kotka | 6 | Meritiedustelukone. Wright Cyclone R-1820E tähtimoottori. Kuva linkki | Kurt Berger |
03.1931 | Lindström nro2 | 1 | Wiki artikkeli täällä, Docplayer täällä. | Johan Lindström |
20.03.1931 | VL Paarma | 1 | Kaksipaikkainen koulukone, Siemens-Halske 12 120 hp | Kurt Berger, Gunnar Semenius |
1931 | Kulhia Mk.2 | tietoja | Mikko Kulhia | |
10.01.1935 | VL Tuisku | 31 | Ilmavoimien koulukone. 215 hp Armstrong Siddeley Lynx IVC tähtimoottori. Kuva linkki | Arvo Ylinen |
03.03.1935 | Vaapsahainen-liitokone | 2 | Liitokone. Kuva linkki | Eero Metsola, Aulinin ja Hedströmin veljekset |
11.01.1936 | VL Viima I | 1 | Kuva linkki | Arvo Ylinen |
15.09.1936 ? | Viri | Yksipaikkainen taitolentokone. 37 hp Szekely SR-3-0 moottori. | Arvo Ylinen | |
1936 | VL Viima II | 23 | Kuva linkki | Arvo Ylinen |
29.03.1939 | VL Pyry | 42 | Kuva linkki | Arvo Ylinen |
23.12.1941 | VL Myrsky | 47 | Kuva linkki | "sitä ei johtanut kukaan" |
1943 (ehkä) | Pilven Pentti (OHPPA) | 1 | Tehty Karhu 3 koneen osia käyttäen | Pentti Mäkinen ja Pentti Sutinen |
08.08. 1944 | VL Humu | 1 | Suomalainen versio Brewster F2A "Buffalo" koneesta, valmistettu puusta. Näytteillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa.Kuva linkki | Torsti Verkkola, Arvo Ylinen ja Martti Vainio |
21.11. 1945 | VL Pyörremyrsky | 1 | Puurakenteinen hävittäjä. Muistuttaa Messerschmitt Bf 109 ja käyttää samaa moottoria. Näytteillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Kuva linkki | Torsti Verkkola |
08.09. 1946 | PIK-5a/b/c | 37 | Kuvalinkki | Kaarlo Temmes b-malli: Lounamaa c-malli: Tiusanen |
1947 | PIK-7 Harakka III | 57 | Alkeisliitokone. Kuvalinkki | J.Nurmi, Raimo Häkkinen ja Juhani Heinonen |
20.07.1948 | Karhu 48 | 2 | 4-paikkainen ylätaso. Kuvalinkki | |
26.09. 1948 | Valmet Tuuli II | 1 | Koulukone. 150 hp Siemens Sh 14 A moottori. Kuvalinkki | Martti Vainio, Torolf Eklund |
1948 | HRH (OH-BAY/HRH) | 1 | Ahvenanmaalla suunniteltu liitokone, siivet paperipäällysteiset. | Hans Stenius, Rafael Bergfält ja Hĺkan österberg |
24.02.1949 | Eklund TE-1 | 1 | Yksipaikkainen amfibio. Continental A40-5 moottori. Linkki | Torolf Eklund |
27.03.1949 | PIK-10 Moottoribaby, Paukkulauta | 1 | Grunau Baby liitokoneesta tehty moottoripurjehtia. | Carl Stude, Pentti Alanne ja Ville Svahn. |
1949 tai 1950 | Kyrölä "Koekone" | 1 | Yksipaikkainen alataso. Ei saanut lupaa ilmailla. Aluksi H-D moottori, sittemmin Continental. Katso Jukka Raunion artikkeli. Filmissä Finlandia-katsaus 105 (1949) kohdassa 1:14 - 2:53. Siirtymässä Suomen Ilmailumuseoon Vantaalle. | Pentti Kyrölä |
1950 | Sisilisko (OH-PSB, OH-SAB) | 1 | PIK ry:llä oli puolalainen Salamandra, mutta siihen ei saatu piirustuksia, joten Paavo Järvenpää suunnitteli uudelleen samannäköisen koneen, jossa oli otetu huomioon Salamandrasta saadut kokemukset. Konetta tehtiin yksi kpl, joka on luovutettu Tampereen Vapriikille kunnostettuna jokunen vuosi sitten. | Paavo Järvenpää |
1950 | PIK-3a/b | 4 | Lars Norrmén | |
06.02.1951 | Valmet Vihuri | 51 | Linkki | Martti Vainio, Juhanu Heinonen, Järvineva, Brotherus,... |
15.03.1953 | PIK-11 Tumppu | 5 | Yksipaikkainen moottorikone.Kuva linkki | Kai Mellen, Ilkka Lounamaa |
29.06.1954 | PIK-13 | 1 | Avoimen luokan puurakenteinen purjekone. | Antti Koskinen |
25.08.1954 | Heinonen HK-1 Keltiäinen | 1 | Yksipaikkainen moottorikone. 65 hp Walter Minor moottori. Etäisyys maailmanennätys. Kuvalinkki | Juhani Heinonen |
27.05.1956 | PIK-12 | 4 | Kaksipaikkainen puurakenteinen koulupurjekone. Kuvalinkki | Ilkka Lounamaa |
31.07.1957 | Valmet Tuuli TL-III | 1 | Koulukone. 225 hp Continental I0-470 moottori. Kuvalinkki | Elias Järvineva |
18.05.1958 | PIK-3c Kajava | Alunperin tunnettu PIK-14 tyyppinimellä, mutta suunnittelun edetessä nimettiin PIK-3C:ksi. Kuvalinkki | Olavi Roininen, Urpo Pikkarainen ja Tuomo Tervo | |
09.02.1961 | Kokkola KO-03 ("Nousukas") OH-XYZ | 1 | Yksipaikkainen autogiro. | Seppo ja Kalevi Kokkkola |
01.06.1961 | PIK-16c Vasama | yli 52 | Puinen 15 m purjekone. Voitti OSTIV palkinnon parhaana vakioluokan purjekoneena vuonna 1963. Linkki | Tuomo Tervo ja Kurt Hedström |
29.3.1963 | Heinonen HK-2 Valkuainen | 1 | Kaksipaikkainen puinen moottorikone. Kuva linkki | Juhani Heinonen |
14.08.1964 | Fibera KK-1 Utu | 30 | Lasikuitu/polyesteri komposiitista valmistettu vakioluokan purjekone.Linkki | Ahto Anttila |
29.08.1964 | PIK-15 Hinu | 5 | Kaksipaikkainen puurakenteinen moottorikone. Päätarkoitus purjekoneiden hinaus. 150/160/180 Lycoming moottori. Porin IK koneet. | Ilkka Lounamaa, Jussi Rinta ja Kai Mellén |
1964 | Kokkola KO-04 Super Upstart OH-XYY | 1 | Autogiro | Seppo ja Kalevi Kokkkola |
09.03.1965 | Havukka Standard (OH-HAX/317) | 1 | Vakio luokan purjekone. | |
18.05.1966 | PIK-17a Tumppi, 17b Tintti | 2 | Yritys luoda halpa purjekone. PIK-17a 13m kärkivälillä, PIK-17b 15m kärkivälillä. | Kurt Hedström, Ilkka Järvenpää, Juhani Mäkinen, Mauri Määttänen ja Björn-Olof Lagerqrantz |
24 tai 25.06.1966 | IKV-3 Kotka | 1 | Avoimen luokan purjekone. | Tuomo Tervo ja Jorma Jalkanen |
1967 | Hietanen HEA-23B ressu (OH-XEA) | 1 | Esko ja Ari Hietanen | |
1968 | ATE-3 | 3 | Yksipaikkainen autogiro. Kuvia ja tietoja | Jukka Tervamäki ja Aulis Eerola |
26.03.1972 | PIK-19 Muhinu | 1 | Kaksipaikkainen purjekoneiden hinauskone. 160/180 hp Lycoming. Täyskomposiittirakenteinen. Kuva linkki | Jukka Tervamäki, Ilkka Rantasalo ja Pekka Tammi |
1972 | Tiira | 1 | Takametsissä rakennettu yksipaikkainen lentokone. Näytteillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Linkki tarinaa | Raimo Päätalo |
7.1.1973 | JT-5 | 3 | Yksipaikkainen autogiro. Tuotanto-oikeudet myyty Italiaan Sr. Vittorio Magni. Kuvia ja tietoja | Jukka Tervamäki |
10.10.1973 | PIK-20 (A, B, D, E), JT-6 | 425 | 15 m purjekone. Tyypeissä A ja B jättöreunajarru (ja laippa). D ja E -malleissa Schempp-Hirth tyypin jarrut. E- malli oli itsestarttaava purjekone, jossa oli Rotax 501/505 moottori. JT-6 oli E-mallin prototyyppi, D-mallista muunnettu. Oikeudet myyty Issoire Aviation yritykselle Ranskaan 1980, jossa konetta rakennettu noin 20 kpl.Kuva linkki | Pekka Tammi, Stefan Nyström, Erkki Lehtonen, Jukka Tervamäki |
01.07.1975 | Valmet L-70 Miltrainer, Leko-70, Vinka | 32 | Ilmavoimien peruskoulutuskone. Leko-70 oli prototyyppi, Vinka ilmavoimien koulukone (30) ja L-70 on siviilirekisterissä oleva tyyppihyväksyntään käytetty lentokone (OH-VAA). Linkki | Elias Järvineva, + tiimi |
09.07. 1976 | PIK-18 Sytky | 1 | Yksipaikkainen ylätaso, VW moottori. Kuvalinkki | Ilkka Lounamaa, Jukka Taimio |
16.05. 1981 | PIK-21 Super-Sytky | 3 | Yksipaikkainen puurakenteinen lentokone. VW moottori.Specifikaatio ja kuvia. | Kai Mellén |
22.03. 1982 | Valmet PIK-23 Towmaster | 2 | Kaksipaikkainen purjekoneiden hinauskone. 180 hp Lycoming. Täyskomposiittirakenne. Kuvalinkki | Juha Purje ja Erkki Ahopelto |
1982 | Tiira II / RP-82 | 1 | Takametsissä rakennettu yksipaikkainen lentokone. Kuva | Raimo Päätalo |
07.08.1983 | Kyllönen JK-1 Iimu | 1 | kuvalinkki | Jaakko Kyllönen |
12.02.1985 | Valmet L-80TP Military Trainer | 1 | Prototyyppi tuhoutui koelennoilla. Valmet L-90TP Redigo (1989) on kehitetty tästä koneesta. | Elias Järvineva, + tiimi |
1987 | EJ-canard | 1 | Kaksipaikkainen työntöpotkurilla varustettu Canard tyyppinen ultrakevyt. | Eero Juntunen, Aki Suokas |
23.08.1988 | Martekno Atol | 5 | Kaksipaikkainen amfibio. Puukomposiittirakenteinen. Kuva linkki. Jatkokehitelmä ATOL LSA, linkki | Markku Koivurova |
1988 | Keltto Ahma (U302) | 1 | Esa Keltto ja pojat Juha, Kalle ja Eero | |
1989 | Valmet L-90TP Redigo | noin 40 | Kuva linkki Oikeudet myyty Italiaan Aermacchi:lle. | Elias Järvineva, + tiimi |
1992 | Tiira III / UV-92 | 1 | Takametsissä rakennettu yksipaikkainen lentokone. | Raimo Päätalo |
10.08.1996 | PIK-26 Mini-Sytky | 4 | Yksipaikkainen ultrakevyt. Kuvia ja tietoja. | Kai Mellén |
16.10. 2000 | U376 "AMFI-10" | 1 | Kaksipaikkainen amphibio. 80 hp Jabiru. Kuva | Vesa Pehkonen, Aki Suokas |
21.12.2006 | PIK-27 | 1 lentää, 1 työn alla | Yksipaikkainen, vain purjekoneiden hinaukseen suunniteltu alataso. Rotax 914. | Aki Suokas |
20.6.2007 | PIK-25 | 1 | Alatasoinen kaksipaikkainen. Kuva | Jarmo Hakala, Ari Vahtera |
10.8.2009 | Marlin | 1 | Keskitasoinen peräkkäinistuttava kaksipaikkainen amphibio. Kuva. | Risto Marttila |
12.6.2012 | FlyNano | 3 | Yksipaikkainen, erittäin kevyt vesikone. Sähkövoimalinja. Kuva | Aki Suokas |
26.9.2016 | Hippunen | 1 | Yksipaikkainen erittäin kevyt lentokone. Rakenteen massa 60 kg. Youtube video. | Vesa Pehkonen |
Tätä sivua katsellut 27.12.2014 mennessä 6852 eri katselijaa.
Windcraft Oy, Norolantie 14, 15270 KUKKILA, FINLAND