Suunnittelun johtoajatus on ollut:
Käyttökustannukset on pidettävä kohtuudessa, ei kuitenkaan turvallisuuden kustannuksella.
Tavoitteeseen on pyritty seuraavin keinoin:
Numerot on prototyypin. Se kantaa prototyypin ylipainoa. Arvoimme että seuraava yksilö on vähintään 30-40 kiloa keveämpi pelkästään tästä syystä. Painossa on 70 m hinausköysi sisäänrakennetussa kelassa.
Pituus | 6,125 m | 20,1 ft |
Kärkiväli | 9,1 m | 29,8 ft |
Siipipinta-ala | 9,0 m² | 96,9 sqft |
Siipiprofiili | LS (1) -0417 mod | |
Korkeusvakaajan kärkiväli | 2,92 m | 9,6 ft |
Korkeusvakaajan pinta-ala | 2,24 m² | 24,1 sqft |
Tyhjämassa | 410 kg | 904 lbs |
Suurin lentoonlähtömassa | 595 kg | 1312 lbs |
Suurin sallittu purjekone | yli 850 kg | yli 1874 lbs |
VNE | 270 km/h | 146 kts |
VA | 198 km/h | 107 kts |
VS | 81 km/h | 44 kts |
Kuormitusmoninkerrat | +4,7 g ... -2 g | |
Polttoainetankit | 90 liters | 24 USg |
pp alue | 20% ... 41% mac | |
Moottori | Rotax 914, OH-YXA:ssa. Sn 002 tulee Ram performancen automoottorikonversio. |
Kone sopinee USA:n LSA määritelmään (FAR CR 1.1).
Proton putkirunko tehty SAF2205 putkesta. Ei korroosio-ongelmia. Materiaalin murtovenymä on erittäin suuri (25%) eli se parantaa selvyitymismahdollisuuksia onnettomuudessa. Toinen yksilö on tekeillä 4130 putkesta, tähän on täydelliset suunnitelmat olemassa.
Perinteistä purjelentokone tekniikkaa edustavat siivet. Lasilujitteinen PVC-vaahto kerroslevy pinnat. Hiilisalot. Polttoainetankit siivessä.
Koska hinauspilootti ennenpitkää tekee sen kovan laskun, osat on valittu kestämään sen. Päätelineen rengas /jarru on sama kuin mitä esim Cessna 172:ssa on. Hinauskone tekee aina laskun siten että siinä jarrutetaan kone pysähdyksiin.
Rotax 914 ei ehkä tunnu paljonkaan tehokkaammalta kuin 912S. Mutta se on ahdettu moottori, eli se ei hukkaa tehoa tiheyskorkeuden noustessa. 912S:ssä on 100 hp merenpinnan tasalla 15 asteen lämmössä. Koska purjelentokenttä on merenpinnalla ja onko oikeastaan koskaan noin viileää? Räyskälässä (124 m) tavallisena kesäpäivänä vaikka 25 asteen lämmössä tiheyskorkeus on kentän pinnassa on 506 metriä. 506 metrin korkeudessa vapaasti hengittävä moottori kehittää noin 94% merenpintatehostaan, jos moottori saa ulkoilman viileytistä ilmaa. Rotax 914 säilyttää täyden tehon lentopinnalle 150.
Ja kun laskuteline on varsin korkea, voimme käyttää pienille nopeuksille optimoitua isoa potkuria. Potkurin halkaisija on 1,95 metriä. Suuri kehäpinta-ala merkitsee suurta staattista työntövoimaa.