Trig Avionics on Englantilainen yritys, joka tuottaa yleisilmailun tarpeisiin innovatiivisia laitteita. Päätuotteet ovat transponderit ja radiot.
Transponderi on erittäin hyödyllinen laite ja se tulee entistä enemmän pakolliseksi Euroopassa. Tästä Eurocontrolin tietoa. 8.33 kHz VHF radio on uusasennuksissa pakollinen. Tästä Eurocontrollin tietoa asiasta.



Suomessa on poikkeus vuoteen 2027 siten että ainakin valvomattomassa ilmatilassa, joka ei ole RMZ aluetta, voidaan vanhoja 25 kHz radioita käyttää. Katso OPS M1-30. Vanha radio tarkoittaa radiota, joka on ollut asennettuna ilma-alukseen ennen 17.11.2013 ja ollut toiminnassa. Katso vasemmalta alin linkki "RMZ Vapaa Alue", siinä on havainnollistettu missä valvomatonta ilmatilaa on. Huomaa että vanhalla radiolla et voi toimia ulkomailla (jollei siellä ole vastaavaa poikkeusta voimassa).

Eurooppalaiset lentosäännöt (SERA) määrittelevät radio ja transponderi vyöhykkeet, joiden sisällä radio yhteys / transponderi on pakollinen. Tästä linkistä SERA sääntöihin.



ADS-B signaalia varten erillinen TSO GPS.

Jos haluat parantaa omaa turvallisuuttasi, tällä saat oman koneesi näkyviin muille, joilla on ACAS törmäyksen varoituslaite. Eli esim kaikki isommat koneet on varustettu tällä. Trig esittelee nyt TN-72 TSO hyväksytyn GPS laitteen tätä tarkoitusta varten. Antenniksi joko tyyppihyväksytty TA70 tai vastaava hyväksymätön antenni.

Tarkempi selitys Trig sivulla.



TT21 S-moodi transponderi

TT21 on pienin, kevein S-Moodi transponderi mitä yleisilmailukoneisiin on saatavissa. Transponderi on kaksiosainen, siinä on integroitu korkeuskooderi. Ja kuitenkin se on täysiverinen, tyyppihyväksytty laite, joka täyttää kaikki transponderivaatimukset. TT21 on luokka 2 transponderi, eli on ilma-aluksille joiden matkanopeus on alle 175 solmua (324 km/h) ja max lentokorkeus alle 15000 jalkaa (4572 metriä).


Kuvan käyttölaite asennus on pienempi vaihtoehto kahdesta. Vain 45 mm korkea! Toimituksessa on myös TT22 kuvan mukainen asennusvaihtoehto mukana.

TT22 S-moodi transponderi

TT22 perustuu TT21 teknologiaan. Pääero on lähetysteho, joka TT22:ssa on suurempi, joten TT22 on luokka 1 transponderi. Luokka 1 transponderit ovat tarpeen nopeammilla lentokoneilla- joiden matkanopeus on yli 175 solmua ja jotka lentävät yli 15000 jalan korkeudessa.


Kuvan käyttölaite asennus sopii 2 1/4 " mittariaukkoon. Tässä asennustavassa tarvittavat sovitepalat tulevat toimituksessa mukana. Voidaan asentaa myös TT21 kuvan mukaisesti matalaan aukkoon.

TT31 S-moodi transponderi

TT31 on vakiokokoinen luokka 1 S-moodi transponderi. TT31 sopii samaan asennushyllyyn kuin KT76A transponderi. Sopii siis päivitykseksi tai uusasennukseen avioniikkapinoon. Tässä mallissa ei ole korkeuskooderia mukana.




TY91 VHF radio

8.33/25 kHz 6W lähetystehoinen radio. Samankokoinen kuin TT21/TT22 transponderit. Järjestelmän jännite saa olla 11-33 V.


Kuvan käyttölaite asennus on pienempi vaihtoehto kahdesta. Vain 45 mm korkea! Toimituksessa on myös TY92 kuvan mukainen asennusvaihtoehto mukana. Voidaan asentaa kahdella käyttölaitteella peräkkäinistuttaviin koneisiin.

Taajuusasetuksen takia tehdastoimitukset ovat tänä vuonna jo venyneet.


TY92 VHF radio

8.33/25 kHz 16W lähetystehoinen radio. Kuten TY91, mutta 28 V järjestelmään jos tarve on suurelle lähetysteholle.


Kuvan käyttölaite asennus sopii 2 1/4 " mittariaukkoon. Tässä asennustavassa tarvittavat sovitepalat tulevat toimituksessa mukana. Voidaan asentaa myös TY91 kuvan mukaisesti matalaan aukkoon.


TY96 & TY97 VHF radio

8.33/25 kHz räkkiasennettava radio. TY96 10W on lähetystehoinen, 11-33 V järjestelmään. TY97 16W lähetysteholla 22-33 V järjestelmään.
Intercom kahdelle headsetille. "Say again" toiminto, toistaa viimeisen vastaanotetun lähetyksen.




TMA44 audiopaneeli

Räkkikokoinen audiopaneeli. Bluetooth musiikkia yms varten. 2-4 headsettiä.



TMA44 audiopaneeli

Kuten TMA44 seuraavilla lisäominaisuuksilla:


Tuki kuudelle (6) headsetille. Digitaalinen häiriönvaimennus. Laajempi musiikintoisto.



Asentaminen

EASA lentokoneisiin transponderin/radion asennus edellyttää hyväksytyn mekaanikon / huolto-organisaation käyttöä. EASA päätös ED 2015/016/R mukainen SC/SR menettelyn mukaisesti asennusta varten ei tarvita erillistä hyväksyntää (oli siis se Minor Modification). Tämä päätös tuli viime vuonna ja käytettävissä. Katso kohdasta "Muutostyö" vasemmasta valikosta.


Trig Avionics Limited kotisivu