TT-21

Tässä transponderissa on erillinen käyttölaite ja varsinainen laite, joka on varsin pieni. Kuitenkin se on täysiverinen laite, joka täyttää kaikki vaatimukset.

  • Kevyt, kokonaispaino alle 500 grammaa!
  • Pieni käyttölaite paneeliin.
  • Vähäinen virrankulutus (noin 5W).
  • 130 Watin lähetysteho.
  • Sisältää korkeuskooderin.
  • Yksinkertainen asennus.
  • Tuki 1090ES ADS-B Out toiminnolle.

TT21 voidaan asentaa 57 mm (2 ¼ tuuman) mittarireikään tai vain 42 mm korkeana. Molemmat vaihtoehdot löytyvät pakkauksesta.

TT21 on ETSO 2C112b, ETSO C166a ja ETSO C88a hyväksytty asennettavaksi EASA lentokoneisiin VFR/IFR toimintaan. Ja täyttää siis CS-STAN CS-SC002a edellytykset asentamiselle. Laitteen mukana on aina EASA Form 1.

TT21 on ED-73B Class 2 S-moodi Level 2 els transponderi. Eli se käy Euroopassa ilma-aluksiin VFR/IFR toiminnassa lennettäessä alle 15000 jalan korkeudella ja lentonopeuden ollessa alle 175 solmua. TT21 tukee myös 1090 MHz "ADS-B out" toimintoa. Se on tulevaisuuden ilmatilassa tärkeä tiedonvälitystapa. Idea on lentokoneen paikkatiedon välitys ilman maatutkaa. Ja se välittää koneen paikkatiedon toisille koneille, eli yhteentörmäysvaroitus saadaan myös pienempiin koneisiin.

Joustava asennus

TT21 koostuu käyttölaitteesta ja itse transponderista. Käyttölaitte on pieni roiskeveden kestävä paneeli. Se tarvitsee vain muutaman sentin syvyyssuuntaan tilaa, joten sen asennuspaikka mittaripaneelissa on melko vapaa. Itse tranponderi voidaan asentaan melkein minne vaan. Käyttöpaneelin ja transponderin välillä kulkee vain ohut kaapeli. Laitteessa on sisäänrakennettuna korkeuskooderi, joten sitäkään et tarvitse erikseen. Pieni virrankulutus tarkoittaa myös että laite ei juurikaan tarvitse jäähdytystä, helpottaa asennuspaikan valintaa sekin. Laitteen mukana ei tule yhdyskaapelia, helat sen tekemiseen kyllä kuuluvat mukaan.

Erikseen tilattavissa 100 cm tai 300 cm valmis yhdyskaapeli (mitta käyttölaitteen ja itse radio-osan välille, molemmissa 3 m johdot muita kytkentö varten). Saatavilla myös kaapeli, jossa liityntä TN72 ASD-B Out laitteeseen.

Vähävirtainen

TT21 on yksi vähiten tehoa kuluttavista transpondereista markkinoilla. Tyypillinen tehontarve on noin 5 wattia, joten se toimii purjekoneissa tai palloissa pienenkin akun varassa koko päivän. Moottorikoneissa pieni tehontarve vähentää suoraan polttoaineen kulutusta! Laitteen toimii laajalla jännite alueella, 10 - 33 V, joten mitään erityistä jännitemuunnosta ei tarvita edes 28V lentokoneissa. Virran kulutus 14V jännitteellä on vapaalla 0,15 A ja aktiivisena 0,28 A. Kuitenkin lähettimen pulssiteho on 130W.

Käyttölaite

Käyttölaitteessa on näyttö, käyttökytkin, nuppi koodin muuttamiseen ja pari painonappia. Paketissa olevilla osilla käyttölaite sopii joko 2 1/4" mittariaukkoon ja matalaan (45 mm) jos tila on tosi niukassa. Meiltä myös maketti sovituksen kokeiluun. Näytössä on aina näkyvissä vastauskoodi (Squawk code), lähetetty lentopinta ja transponderin toimintamoodi. Korkeuskooderi on sisäänrakennettu tähän käyttölaitteeseen, joten staattisen paineen letku on helppo liittää koneen staattiseen järjestelmään. Käyttölaite sisältää myös lentokonekohtaiset tiedot (S-moodi tiedot), joten itse transponderin vaihto onnistuu ilman uudelleen ohjelmointia.

Kevyt

TT21 painaa alle 500 grammaa (riippuen kaapeloinnin pituudesta). Itse käyttöpaneeli painaa 90 g, transponderi asennusalustan kanssa 350 g. Keveys tarkoittaa kaikilla koneilla parempaa kuormattavuutta. Ultrakeveillä se voi tarkoittaa että koneessa voi yleensä olla transponderi, erityisesti peruskoulutuskoneessa.


Englanninkielinen esite.