OPS M1-30 jatkoaika

EU asetuksen (1079/2012) mukaisesti 1.1.2018 vanhojen 25 kHz radioiden käyttäminen pitäisi loppua. Suomessa Trafi on antanut ilmailumääräyksen OPS M1-30, jolla valvomattomassa ilmatilassa, joka ei ole RMZ alue, saa käyttää vanhaa 25 kHz radiota vuoden 2027 loppuun asti. Aluelisäyksiä OPS M1-17.

Eurocontrol ylläpitää karttaa alueista missä vaaditaan 8.33 kHz radio ja missä ei. Löytyy täältä. Kuvan vasemmassa reunassaon säädin jolla voit valita korkeuden. Oletusarvon FL100

Poissuljetut alueet

Kaikialla valvottussa ilmatilassa on mahdollista käyttää vain 8.33 kHz radiota (tuon määräyksen sanat on "Niissä ilmatilan osissa, joissa on 25 kHz kanavavälin käyttöoikeus", joka saattaa tarkoittaa tuota valvomatonta ilmatilaa) Edellyttänee eri päätöstä jokaisesta käyttöpaikasta, ei siis ole automaatti. Mutta ennenkuin näitä alueita nimetään, kaikki valvottu ilmatila edellyttää 8.33 kHz radiota.

Kaikki ilma-tila, jossa annetaan jotain palvelua (lennonjohtopalvelua tai tiedotuspalvelua), vaikka vain ajoittain, on pääsääntöisesti RMZ aluetta.


Maan pinnasta alkavaa valvottua ilmatilaa ovat lentokenttien CTR alueet, joita oikealla oleva kartta kuvaa. Tämä kartta on pätevä korkeuteen 1300 ft MSL asti. Sen yläpuolella voi sitten jo olla valvottua/RMZ aluetta.

Näitä karttoja kun katselet, kaikki ilma-tila merkityn alueen yläpuolella on RMZ aluetta, jonkun nimisenä ilmatilana! Tämä kuva (ja muut) on linkki isompaan karttaan.

Lisäksi on ne kentät, joissa kentän lähialue on G-ilmatilaa. Nämä ovat kuitenkin RMZ alueita aina. Muista muistisääntö, jos alueella joskus annetaan palvelua, se on RMZ aluetta. Käytännössä ne ovat normaalien valvottujen kenttien tapaisia, kun asiaa katsotaan radiovaatimuksen kannalta. Radio on oltava, sen on oltava 8.33 radio ja sen on oltava päällä.

Näiden satunnaisten auki olevien kenttien ympärillä on G-ilmatilaa, joka ei ala maanpinnasta, mutta on kuitenkin RMZ aluetta. On samalla tavalla asemoitu kuin TMA alueet isompien kenttien päällä.

Näitä ovat AIP:n mukaan seuraavat (ja kunkin alaraja): EFMI FIZ UPPER 1700, EFSA FIZ UPPER 1900, EFSI FIZ UPPER 2000, EFKS FIZ UPPER 2500, EFKI FIZ UPPER 2600, EFIV FIZ UPPER 3000, EFET FIZ UPPER 3300, EFKT FIZ UPPER 3300.

Moni TMA (valvottua ilmatila) alkaa paljon alempaa. Näitä ovat AIP:n mukaan seuraavat (ja kunkin alaraja):

C- ilmatilaa: EFHK TMA LOWER 1300, EFKU TMA 2000, EFRO TMA 2000, EFTP TMA EAST 2000, EFHK TMA UPPER 2500, ENKR TMA CENTER 2500, ENKR TMA WEST 4500, EFTP TMA WEST FL65.

D - ilmatilaa: EFMA TMA 1300, EFKK TMA 1400, EFLP TMA 1600, EFOU TMA 1700, EFPO TMA WEST 1700, EFUT TMA 1800, EFVA TMA 1800, EFJY CTA 2000, EFHA TMA 2000, EFJO TMA 2000, EFJY TMA 2000, EFKE TMA 2000, EFKS TMA 2500, EFIV TMA 3000, EFKT TMA 3300, EFPO TMA EAST FL65, EFOU CTA FL65, EFVA CTA FL65.

Tässä ovat mukana kaikki alle FL95 olevat RMZ alueet. Lentopinnan FL95 yläpuolihan on jo nyt valvottua RMZ aluetta.

Musta hevonen

Tilapäinen vaara-alue (temp D) taitaa tulla RMZ alueeksi jos se luodaan.