Anturit

Anturit ovat elementtejä,jotka lähettävät tietoa mittarille. MGL Avionicsin mittareissa on yleensä ohjelmoitavuutta niin paljon, että mikä tahansa edes suunnilleen sopiva anturi käy. Tietenkin anturin tarkkuus vaikuttaa sitten mittarinäytön tarkkuuteen.

 

FloScan polttoaineen virtausanturi

Floscan 201A-6 Aviation Fuel Flow Transducer

FloScan anturi on alumiinirakenteinen korkealuokkainen anturi.

Sen toiminta-alue on 1-115 litraa tunnissa, eli se on juuri sopiva useimmille kevyemmille lentokonemoottoreille.

Painehäviö on olemattoman pieni. Suurin sallittu paine on huimat 13,8 bar (200 psi). Anturi on tulitikkulaatikon kokoinen ja painaa 70 grammaa. Anturin laakeroinnin ikä ennuste on 10000 tuntia (riittää useimmille).

Anturin käyttöjännite on 12 -15 V, 30 - 50 mA.

Anturi tuottaa pulsseja optisella menetelmällä, eikä estä polttoaineen virtausta, vaikka turbiini jumiintuisi. Pulssi K-kerroin on 9000.

Floscan toimii MGL virtausmittareiden kanssa, Dynonin virtausanturina jne.

 

EGT anturi

MGL:n EGT anturia voidaan käyttää 1200 C asteeseen (2000 F) asti lyhytaikaisesti ja 1100 C asteessa ikuisesti. Ominaisuudet:

  • Valmistettu tyyppi 310 ruostumattomasta teräksestä.
  • Sopii myös turboahdettuihin moottoreihin
  • Kierre on M8x1 (metrinen hienokierre), jota myös Rotax käyttää pakoputkistossa. On sopiva pakoputkistoissa käytetyn teräksen kanssa (lämpölaajeneminen)
  • Anturissa on 0,9 m pituinen teräskuorinen mineraalivillalla eristetty kaapeli.
  • Anturin on K-tyyppinen
  • Anturin halkaisija 5 mm molemmissa.
Anturin mitat:
  • puikko-osa (A) 23mm, halkaisija 5 mm
  • kierreosa (kiinteä) (B) 42 mm
  • suojattu taipuisa pää (C) 38 mm

 

EGT anturi kiinnityspannalla

Tätä kiinnityspantaa käytetään silloin kun pakoputkessa ei ole mahdollisuutta käyttää 8x1 kierreliitosta. Tällöin pakoputkeen porataan EGT anturin kärjen kokoinen reikä ja anturi asennetaan tämän pannan kanssa. Klemmareita on kahta kokoa, 32-57 mm putkille, anturin pituus 16 mm putken sisään. Ja toinen 40-65 mm putkelle, anturi menee 25 mm putken sisään. Anturin halkaisija 5 mm molemmissa. Muuten kuten yllä.

 

CHT anturi

Tämä on sytytystulpan alle asennettava CHT anturi. Ne ovat K-tyypin antureita ja niitä on tulpan kooille 10mm, 12mm, 14mm ja 18 mm. Koko on tulpan kierteen halkaisija. Autoissa käytetään useimmiten 14 mm kokoa. Jabiru käyttävät 12 mm kokoa. Rotax 912/914 käyttävät 12 mm kokoa. VW, Limbach,Rotax 582 käyttävät 14 mm kokoa. Lycoming ja Continental käyttävät 18 mm kokoa. Eräissä moottoripyörissä on 10 mm tulppa. Anturin mukana tulee 0,9 m Teflon eristeinen kaapeli, joka on mitoitettu 300 C lämpötilaan.
Huomattakoon, että Rotax 912 moottorin tulppa on sellaisessa montussa, että tämän anturin johto ei mahdu sinne. Ei voi siis käyttää.

 

Nesteen lämpötilan anturi

Nestejäähdytys nesteen tarkkailuun tarvittava anturi. Kierre on sellaisenaan sopiva Rotax 582 moottoriin.

 

Tarkkuus lämpötilan anturi nesteelle

Tämä anturi on MGL:n tarkkuusanturi. Siinä on pronssinen kotelo ja kierre on sopiva Rotaxin vesi/öljyjäähdytteisiin moottoreihin. Anturi on sähköisesti eristetty moottorista, joka on joskun hyvä asia. Tarkkuus on alle 2 astetta koko mitta-alueella. Suositellaan kun tarvitaan tarkkaa nesteen lämpötila-arvoa. (esim Rotax 912 Service Bulletin SB-912-043UL mukaiseen mittaukseen.)

 

Ulkoilman lämpötila anturi

Lämpöpari anturi. Kytkettävissä Enigmaan, Voyageriin, Odysseyhin.

 

 

RDAC XF / XF MAP

RDAC XF on moottorin valvonta moduli, jota käytetään Xtreme, iEFIS mittareissa. Se käy myös vanhempiin Enigma - Odyssey sarjan EFIS laitteissa. Kosvaa aiemman RDAC XD sarjan. RDAC XF eroaa suuremmalla lämpötila-anturikytkentämäärällä ja mahdollisella ahtopainemittauksella. Moottorista tulevat anturijohdot kytketään tähän laatikkoon ja tästä laatikosta on sitten yksi johtopari näyttölaitteeseen. Tämä moduli siis on tarkoitettu asennettavaksi moottorin läheisyyteen.

RDAC XF sisältää:

  • kaksitoista lämpöparikanavaa (EGT tai CHT)
  • yksi öljynlämpötila-anturin sisäänmeno (NTC)
  • yksi öljyn paineanturin sisäänmeno (vastus tyyppinen anturi)
  • yksi analoginen sisäänmeno NTC tyypin lämpöanturilta (esim öljyn/veden lämpö)
  • yksi virta-anturin sisäänmeno
  • kaksi polttoaineen määräanturin sisäänmenoa (vastustyyppinen tai aktiivi matalainpedanssinen kapasitiivinen anturi jonka jännitealue on 0 - 2,5 V)
  • kaksi polttoaineen virtausanturin sisäänmeno
  • yksi polttoainee paineanturin sisäänmeno (vastus tyyppinen anturi)
  • Kaksi lisäsisäänmenoa, esim Rotax NTC tyypin CHT anturia
  • kaksi kierroslukumittaukseen käytetty sisäänmeno
  • ahtopaineliitäntä (MAP mallissa)

 

RDAC CAN

Rotax 912 iS moottorin CAN väylään kytkeytyvä muunnin, jolla voidaan syöttää MGL iEFIS, Xtreme (ja Odyssey) laitteita.

 

I/O extender

Tämä laite liitetään Enigman, Odysseyn tai Voyager EFIS järjestelmään. Tämä mahdollistaa usean digitaali tai analogisignaalin tarkkailun sekä myös ulkoisen laitteen tai varoituspaneelin ohjauksen.

I/O extenderissä on:

  • 19 digitaali sisäänmenoa
  • näistä 8 voidaan käyttää digitaalisena ylösmenona
  • ja 7 voidaan käyttää analogisena sisäänmenona
  • (eli 4 on vain digitaalisisäänmenona)

Käyttöesimerkkejä: laipan asento, laskutelineasento, oven/luukun tila, nestepinnan taso. Ohjainpintojen asento (jolloin saat täydellisen mustan laatikon koneeseen)

I/O ext Manual ffdoc.pdf

 

SP sensorit

Ympärillä olevan magneettisen kentän ja hitausmittaukset tapahtuvat tällä keveällä (150 g) anturilla. Siinä on kolme kulmanopeusanturia, kolme kiihtyvyysanturia ja kolme magnetometria joita tarkkaisee kaksi itsenäistä mikroprosessoria.
Seuraavat versiot ovat saatavilla:

  • SP-6 - 3 akselinen magneettinen kompassi, kiihtyvyysantureihin perustuva kallistuskompensointi.
  • SP-7 - AHRS keinohorisontille ja kaarto+kallistumittariin. Anturipaketti antaa asentotiedon, eli toimiin hyrrätasona.