Stratomaster Blaze ...

Stratomaster Blaze mittarit ovat tavalliseen 3,5 tuuman aukkoon sopivia mittareita. Näissä on tarkka värillinen graafinen näyttö joka on suorassa auringonvalossa erinomaisesti luettavissa. Lisäksi näytössä on myös taustavalaissu joten ne ovat myös pimeällä käyttökelpoiset. Mittareissa on pyöritettävä nuppi ja kaksi erillistä painiketta, mittarin valintojen ja säätöjen tekemiseen Blaze sarjan mittareita voidaan käyttää 8 V ... 30V tasajännitteellä ja niissä on sisäänrakennettuna väärän polariteetin ja ylijännitteen suojaus. Kaikki moottoriarvoja mittaavat pystyvät käyttämään RDAC sarjan tietojenkeruu yksikön tietoja.

Blaze sarjan yhteisiä ominaisuuksia ovat:

 
Asentonäyttö Suunta näyttö (Kompassi) Nopeusmittari
Yleiskäyttöinen Kierrosluku [rpm] Lämpötilan mittaus, 4 kanavaa Lämpötilan mittaus, 12 kanavaa
Korkeusmittari Korkeus, nopeus ja variometri Ahtopaine
Polttoaineen virtausmittari "G" ja muita tietoje paine ja lämpötila
lentotietojen yhdistelmä Moottorinvalvonta
Mittarin mitat

 

EMS-2 Monipuolinen moottorinvalvontamittari

EMS-2 on joustava moottorin kaikkien toimintojen valvontaan sopiva mittari. Moottorin anturit voidaan kytkeä suoraan mittarin takapaneeliin. Mittari tukee myös RDAC yksikköä, joka voidaan sijoittaa moottorin luokse ja tuoda tiedot sarjakaapelilla mittarille. Kirkas auringonvalossa näkyvä näyttö mukautuu sen mukaan mitä moottoriparametrejä mittarilta on pyydetty.

Paino 170 grammaa.

  • Analogi kanavia 0 - 4, voidaan asettaa painetta, lämpötilaa, tai virtaa mittaavaksi. (ns vastusanturit)
  • CHT/EGT kanavia 0-4 sisäisillä kanavilla, RDAC'n kautta 12 kanavaa. (termopari anturit)
  • CHT/EGT:lle trendinäyttö
  • Ahtopaine ulkoisella RDAC XF MAP'lla
  • kelloja, paikallinen / UTC, käyntiaikamittaus, huolto tulossa näyttö, lentopäiväkirjatoiminto (50 lentoa)
  • Jännitemittaus
  • Kierrosluku
  • Polttoaineen virtaus ja määrä
  • Lähes kaikista muistiin jää suurimmat/ pienimmät arvot
  • ulkoinen hälytyslähtö, joka aktivoituu jos jokin raja-arvo ylittyy
  • näytön arvojen yksiköt valittavissa
  • RS232 sarja ulostulo esim dataloggeria varten

Rotax 912 sarjassa moottorin anturin paikka ja toiminta muuttui. Katso tästä selitys. Tarvittava adapteri löytyy.

EMS-2 Manual ems2.pdf,

INFO2 Monen asian näyttö

INFO2 näyttää joukon tietoja

  • G arvo
  • kello
  • lennon ajan näyttö, summaus
  • luisumittari (kuula)
  • akkujännite, lataus
  • OAT (ulkoilman lämpötila)
  • käynnistettävä sekunttikello

Paino 160 grammaa.

INFO-2 Manual INFO-2.pdf

TP-4 4 kanavainen analoogista informaatiota näyttävä mittaei (paine, lämpötila, jännite, virta)

TP-4 on vastusantureilta lukeva yleismittari. Tyypillinen käyttö on Rotax öljynpaine ja öljyn lämpötila. 4 kanavaa. joihin voidaan lukea

  • paine anturia,
  • Lämpötilaa
  • jännitettä
  • virtaa (virtashuntin avulla)

Ominaisuuksia ovat:

  • Paine voidaan lukea (auto) vastusanturilta (VDO 2, 5 tai 10 bar), Rotax 4-20mA anturilta ja muista jänniteantureilta (UMA)
  • Lämpötila saataan auto vastusantureilta (VDO, Westach) ja MGL LM335 tarkkuusanturilta
  • analogi sisäänmenoon voidaan ohjelmoida muitakin käytirä
  • Lämpötilalle C ja F, paineelle psi ja bar.
  • tallettaa kanavien minimi ja maksimiarvot
  • Ulkoisen dataväylän liitäntä
  • Ulkoinen hälytyskytkenä

Rotax 912 sarjassa moottorin anturin paikka ja toiminta muuttui. Katso tästä selitys. Tarvittava adapteri löytyy.

Paino 160 grammaa.

TP-4 Manual TP-4

AHRS-2 ja -4 (Asento & suunta näyttö)

AHRS-2 /MAG-2 on 3 1/2 tuuman aukkoon sopiva suorassa auringonvalossa luettava värinäytöllinen keinohorisonttinäyttö. Joka esittää hyrrätason (AHRS) ja magnetometrin tietoja, riippuen mitä antureita siihen on kytketty. AHRS-2 tarvitsee erillisen asento/suunta-anturin, AHRS-4 sisältää asentoanturin. Suunnan näyttämiseen AHRS-4 tarvitsee erillien suunta-anturin (SP6).

AHRS-2 /-4 /MAG-2 voidaan asettaa näyttämään:

  • Magneettinen suunta ja luisunäyttö (kuula), edellyttää SP6 anturia,
  • Horisontti, jossa mahdollisuus, luisu, kaartonopeus ja G-näyttö (edellyttää SP7 anturia)
  • Kaarto ja kallistusnäyttö (edellyttää SP7 anturia)
  • Yhdistelmänäyttö, jossa horisontti, suunta, kaartonopeus ja luisu ja G-näyttö (edellyttää sekä SP6 että SP7 anturia).

Ominaisuuksia ovat:

  • AHRS-2 /-4 /MAG-2 kytketään AHRS/kompassianturiin CAN väylällä. Joten anturit voidaan asentaa optimipaikkaan lentokoneessa.

  • Käytössä ei ole asentorajoituksia, mittari toimii sekä vaakakierteessä että silmukassa täysin ilman katkoja.

    Paino 160 grammaa (AHRS2 näyttö).

AHRS-2 Manual AHRS-2

ASI-5 ja ASI-5 HS Nopeusmittari

ASI-5 on 3 1/2 tuuman aukkoon sopiva suorassa auringonvalossa luettava värinäytöllinen nopeusmittari. Mittaus tehdään kokonaispaineesta (pitotputkesta) ja staattisesta paineesta. Lisäksi mittari näyttää ajan lentoonlähdöstä laskien ja tallentaa suurimman saavutetun mittarinopeuden.

  • Mittausalue 26 - 402 km/h (14 - 217 kts, 16 - 250 mph).
  • HS mallissa mittausalue 26 - 515 km/h (14 - 278 kts, 16 - 320 mph).
  • Näyttöyksikkö valittavissa
  • pienillä nopeuksilla herkkä ja lineaarinen nopeustieto, joten sopii hyvin hitaisiinkin koneisiin.
  • Suuri numeronäyttö ja nauhanäyttö, jossa värikoodaus
  • Värikoodit alueille VS0, VS1, VFE, VNO ja VNE. jotka käyttäjän ohjelmoitavissa.
  • Ohjelmoitavat VS ja VNE nopeuksien varoitus ulostulot.

Paino 160 grammaa.

ASI-5 Manual ASI-5

ALT-6 tai 7 Korkeusmittari

ALT-6/7 on 3 1/1 tuuman aukkoon sopiva suorassa auringonvalossa luettava värinäytöllinen korkeusmittari. Mittaus tapahtuu staattisesta paineesta 24 bitin tarkkuudella. Mittariin saa korkeus bugi asetuksen korkeudelle. Lisäksi mittari näyttää pystynopeuden. ALT-7:ssa on RS232 sarjaportti Gillham koodi ulostulolla korkeudesta. Mittarissa kätevä koodauksen testausfunktio, jolla mittari-transponderi yhteyttä voidaan testata testivalikosta valittavilla testikorkeuksilla. Näytössä myös pystynopeus (variometri). Variometri voidaan kalibroida asennuksen jälkeen lentokoneessa yksilöllisesti.

  • Mittausalue -1000 ft .... 35 000 ft.
  • Variometrin näyttö +/- 10000 ft/min, +/- 50 m/s, pienin variometrin näyttämä yksikkö on 20 ft/min, 0,1 m/s
  • Metri ja jalkanäyttö valittavissa, samoin pystynopeusyksikkö valittavissa
  • paineasetus millibaareissa tai tuumaa elohopea
  • Suuri numeronäyttö ja nauhanäyttö, jossa värikoodaus
  • Sisäänrakennettu korkeuskoodin testifunktio.
  • Sisäinen virheenkorjaus

Paino 160 grammaa.

ALT-6 Manual ALT-6   ALT-7 Manual ALT-7

ASV-2 ja ASV-2 HS Korkeus, nopeus variometrimittari

ASV-2 on 3 1/2 tuuman aukkoon sopiva suorassa auringonvalossa luettava värinäytöllinen lentoarvojen yhdistelmämittari. Näytössä numeroilla nopeus ja korkeus, pystynopeus suuntagraafilla ja numeroin.

  • Mittausalue -1000 ft .... 35 000 ft.
  • Mittausalue 26 - 402 km/h (14 - 217 kts, 16 - 250 mph).
  • HS mallissa mittausalue 26 - 515 km/h (14 - 278 kts, 16 - 320 mph).
  • Variometrin näyttö +/- 10000 ft/min, +/- 50 m/s, pienin variometrin näyttämä yksikkö on 20 ft/min, 0,1 m/s
  • Metri ja jalkanäyttö valittavissa, samoin pystynopeusyksikkö valittavissa
  • paineasetus millibaareissa tai tuumaa elohopea
  • Suuri numeronäyttö ja nauhanäyttö, jossa värikoodaus
  • Sisäänrakennettu korkeuskoodin testifunktio.
  • Sisäinen virheenkorjaus korkeusmittauksessa
  • Näyttöyksikkö valittavissa
  • pienillä nopeuksilla herkkä ja lineaarinen nopeustieto, joten sopii hyvin hitaisiinkin koneisiin.
  • Värikoodit alueille VS0, VS1, VFE, VNO ja VNE. jotka käyttäjän ohjelmoitavissa.
  • Ohjelmoitavat VS ja VNE nopeuksien varoitus ulostulot.
  • lentoaika startista alkaen

Paino 160 grammaa.

ASV-2 Manual ASV-2

Flight-3 ja Flight-3 HS Lentoparametrien yhdistelmämittari

Flight-3 on 3 1/2 tuuman aukkoon sopiva suorassa auringonvalossa luettava värinäytöllinen lentoarvojen yhdistelmämittari. Näytössä numeroilla nopeus ja korkeus, pystynopeus suuntagraafilla ja numeroin, kierrosluku, polttoaine, aika, lentoaika, akun jännite, lataus sekä lämpötila.

  • Korkeuden mittausalue -1500 ft .... 35 000 ft. Valittavissa metrit taj jalat.
  • Mittausalue 26 - 402 km/h (14 - 217 kts, 16 - 250 mph).
  • HS mallissa mittausalue 26 - 515 km/h (14 - 278 kts, 16 - 320 mph).
  • Variometrin näyttö +/- 10000 ft/min, +/- 50 m/s, pienin variometrin näyttämä yksikkö on 20 ft/min, 0,1 m/s
  • Metri ja jalkanäyttö valittavissa, samoin pystynopeusyksikkö valittavissa
  • paineasetus millibaareissa tai tuumaa elohopea
  • Suuri numeronäyttö ja nauhanäyttö, jossa värikoodaus
  • Sisäänrakennettu korkeuskoodin testifunktio.
  • Sisäinen virheenkorjaus korkeusmittauksessa
  • Näyttöyksikkö valittavissa
  • pienillä nopeuksilla herkkä ja lineaarinen nopeustieto, joten sopii hyvin hitaisiinkin koneisiin.
  • Värikoodit alueille VSja VNE. jotka käyttäjän ohjelmoitavissa.
  • Ohjelmoitavat VS ja VNE nopeuksien varoitus ulostulot.
  • lentoaika startista alkaen
  • Kierrosluku rpm tai prosentteina. Käyntiaikalaskuri.
  • Voidaan liittää polttoaineen virtausanturiin.
  • Voidaan liittää virta-anturiin jolloin saadaan lataus.

Paino 160 grammaa.

Flight3 Manual Flight 3

MAP-4 Ahtopainemittari

MAP-4 on 3 1/2 tuuman aukkoon sopiva suorassa auringonvalossa luettava värinäytöllinen ahtopainemittari. Mittarissa myös kierrosluvun ja lämpötilan näyttö. Mittarissa on käyntiajan mittaus.

  • painealue 0,25 bar .... 2,5 bar (suurin sallittu hetkellisesti 5 bar)
  • Yksiköt aseteltavissa millibaareiksi, tuumaa elohopeaa
  • Graafin värirajat aseteltavissa
  • Aseteltava yli/ali ahtopaineen varoitus
  • Käyntiaikalaskuri
  • taltioi suurimmat arvot
  • Voi lukea myös RDAC tietoa CAN väylästä.
  • Magneeton tarkastus funktion kierroslukunäytössä

Paino 160 grammaa.

MAP-4 Manual MAP-4

 

FF-5 (Polttoaineen virtausmittari)

Tässäpä täydellinen ja helppokäyttöinen polttoaineen virtausmittari. Näyttää hetkellisen virtauksen, käytetyn polttoaineen ja lasketun jäljellä olevan polttoaineen määrän. Varoittaa vähäisestä polttoainemäärästä. Voidaan liittää polttoaineen tasomittaukseen, joka on monipistekalibroitavissa (anturi ei kuulu mittarin peruskokoonpanoon, hankittava erikseen). Liittämällä NMEA tieto (maanopeus), laiten näyttää jäljellä olevan toimintamatkan.

Virtausanturi ei kuulu hintaan. Voidaan liittää mihin tahansa pulssilähtöiseen anturiin. Meidän anturit täältä. Jos polttoainejärjestelmässä on paluuvirtaus, tarvitset kaksi anturia (yksi kumpaankin linjaan), joista mittari laskee erotuksen -> moottorin käyttämän polttoaineen..

Huomaa kuitenkin:

Polttoaineen määrän tarkkailuun pelkkä laskennallinen polttoaineen määrän seuranta ei ole turvallinen tapa. Polttoaineen laskennallinen määrä on altis virheille, ja eihän se huomaa edes korkin aukioloa, jolloin polttoainetta poistuu muuta tietä. Tätä mittaria (määränäyttöä) saa käyttää vain tukena. Mutta jos liität tähän mittariin polttoaineen määräanturin, tilanne on toinen.

Paino 124 grammaa.



FF 5 Manual FF5.pdf

 

RPM-2 Yleiskäyttöinen kierroslukumittari

Ohjelmoitavissa oleva kierroslukunäyttö. Voidaan konfiguroida näyttämään yhtä tai kahta kierroslukua tai gyrokopterissa/helikopterissa moottorin/roottorin kierroslukuja. Kätevä magneetontarkastustoiminto ja suurimman näytön juoru. Sisältää useita laskureita.

  • Yksi tai kaksi kierroslukua
  • aseteltavissa oleva graafi
  • moottorin käyntiaikalaskuri
  • Magneeton tarkastus funktion
  • Aseteltavissa oleva hälytystoiminto ylikierroksille

Paino 160 grammaa.

RPM-2 Manual RPM2.pdf

 

TC-5 Nelikanavainen termoparien lämpötilamittari

Joustava EGT/CHT tarkkailujärjestelmä. Voidaan käyttää yksi, kaksi, kolme tai nelikanavaisena. Täysin ohjelmoitavissa, myös ulkoiseen hälyyttimeen. Voidaan käyttää J, K tai E tyypin antureita (anturit eivät kuulu perusmittariin). Tyypillinen käyttöalue on EGT ja CHT mittaus. Lämpötilan mittaus rajat noin -100 °C - 1200 °C. Taltioi kunkin kanavan suurimman lämpötilan.

Sisältää moottorin laihentamiseen apuominaisuuden.

Paino 170 grammaa.

TC-5 Manual tc5.pdf,

 

TC-6 12 kanavainen termoparien lämpötilamittari

Joustava EGT/CHT tarkkailujärjestelmä. Voidaan käyttää 1 - 12 kanavaisena. Täysin ohjelmoitavissa, myös ulkoiseen hälyyttimeen. Voidaan käyttää J, K tai E tyypin antureita (anturit eivät kuulu perusmittariin). Tyypillinen käyttöalue on EGT ja CHT mittaus. Lämpötilan mittaus rajat noin -100 °C - 1200 °C. Taltioi kunkin kanavan suurimman lämpötilan.

Sisältää moottorin laihentamiseen apuominaisuuden.

Paino 170 grammaa.

TC-6 Manual tc6.pdf,

 

Blaze single mittareiden mitat

Blaze single sarjan mittarit sopivat 3,5" mittaritauluaukkoon

Blaze Single mitat singlesize.pdf