Stratomaster Velocity ...

MGL on lopettamassa näiden kaksiväri mittareiden tuotannon. Jäljellä olevat myydään edullisesti pois. Tässä vaikka koelentojen ajaksi täydentävä mittari halvalla. Tässä on vain jäljellä olevia, katso hinnasto monta jäljellä.

Stratomaster Velocity mittarit ovat tavalliseen 3,125 tuuman aukkoon sopivia mittareita. Näissä on tarkka graafinen näyttö joka on suorassa auringonvalossa erinomaisesti luettavissa. Lisäksi näytössä on myös taustavalaissu joten ne ovat myös pimeällä käyttökelpoiset. Mittareissa on pyöritettävä nuppi ja kaksi erillistä painiketta, mittarin valintojen ja säätöjen tekemiseen Velocity sarjan mittareita voidaan käyttää 8V - 30V jännitteellä ilman muutoksia. Mittareissa on sisäänrakennettuna polariteetin ja ylijännitteen suojaus.

Velocity sarjan yhteisiä ominaisuuksia ovat:

 
Ahtopaine
G-mittari Kierrosluku [rpm]
Korkeusmittari
Lämpötilan mittaus Lämpötila/paine mittaus
. Nopeusmittari Polttoaineen virtaus
Mittarin mitat Mittarin ohjelmistot Yhdistelmämittari

 

ALT-3 / ALT-4 (Digitaalinen korkeusmittari)

Digitaalinen korkeusmittari ja variometri. Korkeusmittarin toiminta-alue on -700 jalasta 30000 jalkaan (-213 m ....9 144 m). Näytön yksikkö valittavissa jalka/metri. Korkeusmittarissa on sarjaulostulo, joka kun käytössä on MGL CNV-AT kaapeli, mahdollistaa Gillman koodatun tiedon siirron transponderiin (vain ALT-4). Paineasetus mahdollistaa sekä QNH että QFE toiminnan, paine voidaan asettaa millibaareissa tai tuumissa elohopeaa (inHg). Sisäänrakennettu variometri on korkeuskompensoitu. Näytön yksikkö valittavissa jalkaa minuutissa tai metriä sekunnissa. Variometrin pienin numeronäyttö on +/- 20 ft/min (0,1 m/s) ja suurin +/- 10000 ft/min (51 m/s). Analoginen näyttö on asteikoltaan +/- 2000 ft/min (10 m/s) asti, analoginäyttö on logaritminen. Variometri voidaan kalibroida asennuksen jälkeen lentokoneessa vielä tarkemmaksi. Lisäksi mittarissa on ulkoilman lämpötilan (OAT) mittaus, jotta tiheyskorkeus voidaan määrittää. ALT-3 voidaan asettaa näyttämään suhteellista korkeutta pilootin asettamaan referenssikorkeuteen nähden.

  • Tarkkuuskorkeusmittari -700 ft ... 30000 ft
  • Voidaan kytkeä transponderiin Gillman kooderina (ALT-4)
  • Yksiköt valittavissa; metrin, jalat
  • Paineasetus millibaareissa tai elohopeatuumissa
  • Variometri
  • Rekisteröin suurimman ja pienimmän ulkoilman lämpötilan ja suurimman käydyn korkeuden pysyvään muistiin
  • Rekisteröin suurimman ja pienimmän ulkoilman lämpötilan lyhyt muistiin (käynnistyksestä)

Paino 176 grammaa.

ALT-3 Manual alt3.pdf

 

ASI-3 (Nopeusmittari)

Näyttöalue valittavissa alkaen 16 mph aina 250 mph asti, myös yksiköissä km/h ja solmu (kts). Sisältää lentojen rekisteröinnin edellisestä 24 lennosta. Ohjelmoitavat nopeusrajat analoginäyttöön. Sisältää lennonajan sekä kuljetun matkan näytön. Suomessa on voimassa lentokelpoisuusmääräys, joka ei salli tämän käyttöä ultrakevyen lentokoneen ainoana nopeusmittarina, muissa experimentalkoneissa saa käyttää. Tässä kun ei ole värinäyttöä.

Paino 176 grammaa.

ASI-3 Manual asi3.pdf

 

FF-3 (Polttoaineen virtausmittari)

Tässäpä täydellinen ja helppokäyttöinen polttoaineen virtausmittari. Näyttää hetkellisen virtauksen, käytetyn polttoaineen ja lasketun jäljellä olevan polttoaineen määrän. Varoittaa vähäisestä polttoainemäärästä. Voidaan liittää polttoaineen tasomittaukseen, joka on monipistekalibroitavissa. (anturi ei kuulu mittarin peruskokoonpanoon, hankittava erikseen). Tukee myös polttoaineen ruiskutuslaitteistoja.

Virtausanturi ei kuulu hintaan. Voidaan liittää mihin tahansa pulssilähtöiseen anturiin. Meidän anturit täältä. Jos polttoainejärjestelmässä on paluuvirtaus, tarvitset kaksi anturia (yksi kumpaankin linjaan), joista mittari laskee erotuksen -> moottorin käyttämän polttoaineen.

Jos liitetään nopeustietoon, joko nopeusmittarista tai GPS:stä, mittari määrittää jäljellä olevan lentomatkan. Huomioi kuitenkin seuraava:

Huomaa kuitenkin:

Polttoaineen määrän tarkkailuun pelkkä laskennallinen polttoaineen määrän seuranta ei ole turvallinen tapa. Polttoaineen laskennallinen määrä on altis virheille, ja eihän se huomaa edes korkin aukioloa, jolloin polttoainetta poistuu muuta tietä. Tätä mittaria (määränäyttöä) saa käyttää vain tukena. Mutta jos liität tähän mittariin polttoaineen määräanturin, tilanne on toinen.

Paino 182 grammaa.

FF-3 Manual ff3.pdf  -   GPS NMEA Interface Cable manual pdf

 

Flight-2 (Kompakti kaiken kattava lentotomittari)

Flight-2 on kompakti, monitoimimittari, joka on tarkoitettu pienen ilma-aluksen kaiken sisältäväksi mittariksi tai suurempaa varamittaristoksi. Tässä 3 1/8" mittarissa on lentonopeus, korkeus polttoaineen määrä/virtaus, moottorin kierrosluku ja joukko muitakin toimintoja, kuten lentoloki.

Ominaisuuksia:

  • Korkeusmittari (-700ft (-213m) ... 30 000ft (9144m)). Korkeus voidaan näyttää jaloissa tai metreissä. Paikallinen paine voidaan asettaa mbar tai inHg yksilöissä.
  • Ilmanopeus (16 mph ... 250 mph) (14 kts ... 217 kts) (26 km/h ... 402 km/h), yksiköt valittavissa. Mutta M3091/91 edellyttää ultrilla Saksalaisen määräyksen mukaisesti maalatut (!) värimerkinnät, ja niitä tässä ei ole. Joten ei ultraa sopiva mittari :-(. Eli tämä käy muihin exp koneisiin, mutta ei ultriin.
  • Korkeuskompensoitu digitaali variometri (+/-20 ft/min ... +/-10 000 ft/min) ja logaritmisella asteikolla varustettu VSI palkki (+-2000 fpm). VSI asteikko joko ft/min tai m/s.
  • Automaatisesti lennon keston mittaava kello
  • Polttoaineen virtaus (edellyttää erillistä virtausanturia, ei mukana). Virtaus litroina tai gallonoina.
  • Polttoaineen määrä laskettuna virtuaksesta tai tankin anturilta
  • Polttoaineen määrä voidaan kalibroida ihmeellisen muotoiselle tankille ja epälineaariselle anturille
  • Arvio tämänhetken toimintamatkasta (nykyisellä nopeudella ja polttoaineen virtauksella).
  • Fuel Bingo arvio (aika kunnes tankki on tyhjä)
  • Moottorin rpm ( 0 ... 20000 rpm)
  • Kello
  • Aseteltana käyntiaikamittari (salasanasuojattu)
  • Ohjelmoitava huoltoaikalaskuri
  • OAT, ulkoilman lämpötila, käyttää erillistä sensoria
  • Syöttöjännite
  • Tiheyskorkeus
  • Paine (eli näyttää vallitsevan paineen)
  • Tosi-ilmanopeus (TAS)
  • Toimintamatka perustuen TAS, IAS tai GPS-MNEA syöttöön.
  • Toiminta-aika perustuen TAS, IAS tai GPS-MNEA syöttöön.
  • Sekunttikello
  • Luikukulma näyttö
  • Varoitus pieni/suuri prom, pieni/suuri ilmanopeus, pieni/suuri syöttöjännite ja pieni polttoaineen määrä
  • Taltio suurimmat saavutetut arvot pysyväismuistiin
  • viimeisen 24 lennon tietojen loki.

Paino 198 grammaa.

Flight-3 Manual ff3.pdf  -  

 

RV-3 (Kierroslukumittari)

Tämä ei ole pelkkä kierroslukunäyttö. Täysin ohjelmoitavissa. Sisältää käyntiaikalaskurin ja lennon pituuden näytön. Mittari taltioi suurimman kierrosluvun muistiin. Mittari toimii käyntiaikalaskurina. Voidaan käyttää lähes minkälaisen pulssitaajuuden kanssa tahansa. Käy myös helikopterin/gyrokopterin roottorin nopeuden mittaamiseen.

paino 168 grammaa.

RV-3 Manual rv3.pdf

 

 

 

TC-2 (Nelikanavainen lämpötilamittari)

Joustava EGT/CHT tarkkailujärjestelmä. Voidaan käyttää yksi, kaksi, kolme tai nelikanavaisena. Täysin ohjelmoitavissa, myös ulkoiseen hälyyttimeen. Voidaan käyttää J, K tai E tyypin antureita (anturit eivät kuulu perusmittariin).

paino 226 g.

TC-2 Manual tc2.pdf

 

TP-2 (Lämpötilan / paineen valvontamittari)

Yleis lämpötilan (jäähdytysnesteen, öljyn) ja/tai paineen (öljyn, polttoainee) mittausjärjestelmä. Voidaan käyttää mihin tahansa näiden yhdistemän mittaamiseen. Voidaan käyttää tavallisia auto antureita tai MGL toimittamia tarkkuusantureita (LM335 puolijohdeanturit). (anturit eivät kuulu perusmittariin) Antureina esim Rotax 4-20mA anturit ja 0-5V UMA paineanturit. Ja jos sinulla on hyvin erikoinen anturi, tähän voit ohjelmoida miten se toimii.

Paino 174 grammaa.

TP-2 Manual tp2.pdf

 

 

GF-2 (G-mittari)

Kaksiakselinen g-mittari muistilla ja kertalaskurilla. Mittaa pystysuuntaista kiihtyvyyttä 10 g asti suurella tarkkuudella.
Ominaisuuksia on:

  • suurimman ja pienimmän g-voiman rekisteröinti pysyväis muistiin
  • Kaksi erillistä kertalaskuria, jotka laskevat kuinka monta kertaa jokin asetettu arvo on ylitetty
  • Kiihtyvyyden arvo graafisesti
  • Voidaan asentaa myös vinoon asentoon

Paino 160 grammaa.

GF2 Manual gf2.pdf

 

MAP-2 (Ahtopainemittari)

MAP-2 on tarkkuus paineanturilla varustettu painemittari, jonka mitta-alue on 0.25 bar (3.6 PSI) - 2.5 bar (36.2 PSI). Mittari voi näyttää myös moottorin kierroslukua. Paine voidaan esittää: millibaareissa, baareissa, PSI, kg/cm², inHg, mmHg, kiloPascal (kPa) tai ilmakehissä. Näyttöön saadaan paine myös analoogisena palkkina, jos kierroslukunäyttö ei ole käytössä. MAP-2 on ensisijaisesti tarkoitettu ahtopainemittariksi, sirä voidaan sen yleisluonteen takia käyttää myös muihin tarkoituksiin.
Tyypilliset käyttököhteet:
Moottorin ahtopaine, turbon paine, ilmanpainemittari, polttoaineen tai öljyn paine (vaatii eristyksen), painemittarina profiilitutkimuksessa jne.
 

Paino 176 grammaa.

MAP-2 Manual map2.pdf

 

Velocity single mittareiden mitat

Velocity single sarjan mittarit sopivat 3 1/8" mittaritauluaukkoon

Velocity Single mitat singlesize.pdf

 

Velocity mittareiden Firmware tasot

Velocity sarjan mittareiden ohjelmointi on käyttäjän päivitettävissä. Oheisessa luettelossa on voimassa olevat ohjelmaversiot

Velocity Firmaware tasot firmaware.pdf